سازها

The History of Music

 

The History of Music

 

درود به دوستان گرامی:

در این وبلاگ ما به بررسی سیر تکاملی سازها-ریشه و ملیت-عوامل موثر بر تغییر و تحول آن ها با بهره گیری از پزوهش های محققان مختلف خواهیم پرداخت.

 

 

تاریخ هنر مملو از نظرات و استنباط های متفکران  پیرامون آفریده های هنری - چگونگی پیدایش آن ها -اندیشه ی هنرمند -کارو چگونگی دگرگونی او و ...است.برخی نظرات  بر محور مفاهیم مبهمی که فاقد ریشه ی علمی اند دور می زندوبرخی ارزنده و حاوی حقایق مقبول علمی هستند که مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و ارزیابی شده اند.

متاسفانه گروهی از مردم در نگرش خود نسبت به هنرمند -اسیر مفاهیم مبهم و ناقص شده و به تار و پود خیال متوسل شده اند و با دیدگاه هاو تجربه های محدود خود شتابزده به شناسایی هنرمند می پردازند.در حالی که هنر شناسی نیازمند تحقیق و مطالعه ی دامنه داری به منظور رهایی اززرفای سرگردانی  می باشد.

برخی از نظریه پردازان بدون در نظر گرفتن خاستگاه واقعی هنر موسیقی در تحلیل و چگونگی پیدایش آن - اسیر مفاهیم ناقص شده و به عقاید ناروا دست یافته اند.چنان که طبیعت را اولین آموزگار موسیقی بشر دانسته اند و بارها اظهار داشته اند که انسان موسیقی را از طبیعت آموخته است.این نوع نگرش با نادیده گرفتن نظریه ی ((تکامل طبیعی))و نظریه ی ((تکامل اجتماعی)) خارج از قوانین و نظریه های معتبر علمی است زیرا موسیقی و سایر هنرها در ابتدای امر با اهداف هنری خلق  نمی شدند بلکه ناظر بر وقایع زندگی بشر بودند که در روند کار به وجود آمدند و در همان راستا با قدرت ابتکار تکامل یافتند.

هنر و هنرمند تنها برای ایجاد حس زیبایی شناسی در بشر به وجود نیامده اند بلکه تلفیقی از علم-احساس وتاثیرات و انعکاس های فرهنگی-اجتماعی-سیاسی یک جامعه اند و این که هر چیز دارای نظمی را هنر(که ممکن است از نظر ظاهری دارای نظم باشداما نمی توان ان را هنر تلقی کرد)وهر شخصی را هنرمند شناختن صحیح دانست.  

این تصور که هر کس را صرفا به منظور داشتن اطلاعات ابتدایی و نیز بهره ی اندکی از هنر و نواختن سازی هنرمند خواندن -اندیشه ای بس نادرست است.

کسانی که هنر را در درجه ی دوم اهمیت قرار می دهند و موسیقی را تفریح و برای پر کردن ساعات فراقت فرا می گیرند-قادر به ادامه ی طولانی این هنر نخواهند بود و هیچگاه به درجات عالی هنر که کاریست دشوار دست نخواهند یافت.

متاسفانه امروزه موسیقی اصیل و واقعی ما نسبت به گذشته کم رنگ تر شده و در اضای آن مهملات و اصوات مبتذل را  جایگزین آن کرده اند که کم کم باعث از بین رفتن هنر واقعی شده است. گرچه که هنر در طول تاریخ با مشکلات فراوانی روبرو بوده است.به خصوص در کشور ما. 

 شناخت موسیقی ما بدون پزوهش و بررسی موسیقی جهانی و نیز تعیین ارزش هاومعیارهای هنری آن شناختی ناقص به شمار می رود.گسستن پیوندهای هنری و ایجاد شکاف بین موسیقی ما و تاریخ موسیقی جهانی توسط متعصبان و تاریک اندیشان-در طول تاریخ لطمات فراوان به موسیقی ما وارد نموده است.

آن دسته از نوازندگان ایرانی که موسیقی ایرانی را صرفا بداهه نوازی و نت نویسی را عامل غربی می دانند با اندکی مطالعه ی تاریخی در می یابند بر خلاف تصور آن ها ریشه ی نت نویسی در شرق شکل گرفته- به آن جا راه یافته و تکامل پیدا کرده است.

بسیاری از مردم با بعضی سازهای غربی مخالف اند و معتقدند که رواج بعضی از آن ها موجب از رونق افتادن سازهای ایرانی شده.مانندویولن -در صورتی که ویولن سازی کاملا شرقی بوده است و از تکامل عود(بربط یا لوت)که تباری آسیایی داردساخته شده و بعد از جنگ های صلیبی توسط اعراب به اسپانیا و سپس به ایتالیا برده شده و توسط ویولن سازهای حرفه ای به شکل کنونی تکامل یافت و به صورت مشابه برای سازهای دیگر.

 با مطالعه ی تاریخ نیز می آموزیم بدون ریشه یابی و تحلیل شتابزده به قضاوت سبک های موسیقی نپردازیم و بدون ارزیابی آن ها را تهی و مبتذل ننامیم. و در پی یافتن ریشه ی هر سبک و آلات موسیقی باشیم.

 

در ضمن : هر یک از سازهای دسته بندی شده در جدول زیر یکی یکی در پست های آینده مورد تحلیل و بررسی قرار خواهند گرفت . ممنونم صبا

 

جدول تقسیم بندی کلی سازها

 

 

سازهای ایرانی

 

الف : سازهای مضرابی 1(زهی زخمه ای)

 

تار(ش-ت) - سه تار (ش-ت1-ت2-ت3)- عود (ش-ت1-ت2)– دو تار(ش-ت)- تنبور(ش-ت) – رباب(ش-ت) – قانون(ش-ت) – بینجو (ش-ت)– چنگ(ش-ت) _ سرود(ش)

ب : سازهای مضرابی 2

(زهی کوبه ای)

سنتور(ش-ت)

پ : سازهای آرشه ای

(کمانه ای)

کمانچه(ش۱-ش۲-ش۳-ش۴-ت) - قیچک(ش-ت)

ت : سازهای بادی

 

نی (ش-ت)– سرنا(ش-ت) – کرنا(ش1-ش2-ت) – دوزله(ش- ت) – نی انبان(ش-ت) – بالابان(نرمه نای- دودوک)(ش-ت) _ شمشال

ث : سازهای ضربی

تنبک(ش۱- ش۲- ت) _ دف(ش۱ -ش۲- ت)– تنبک زورخانه ای – دهل(ش-ت) – دایره – نقاره – گورگه  _ دمام _ تاس ـ اودو

سازهای غیر ایرانی

سازهای ارکستر سمفونیک

الف : سازهای زهی آرشه ای

ویولن – ویولن آلتو – ویولن سل - کنترباس

ب : سازهای زهی مضرابی

هارپ - کلاوسن(هارپسیکورد)

پ: سازهای بادی چوبی

سازهای بی زبانه(از پهلو دمیدنی)

فلوت – فلوت پیکولو –ارگ

سازهای یک زبانه ای

کلارینت –کلارینت باس - ساکسوفون

سازهای دوزبانه ای

ابوآ – کورانگله – فاگوت(باسون) – کنترفاگوت(کنتر باسون)

ت : سازهای بادی برنجی

ترومپت – کورنت- کر(هورن-شیپور فرانسوی) – ترومبون – توبا

ث : سازهای کوبه ای

غیر ملودیک

تیمپانی – طبل بزرگ(باس) – طبل تنور – طبل کوچک(اسنیر) – سیمبل(سنج) – مثلث(تریانگل)- تمبورین (دایره زنگی) – کاستانت (قاشقک) – تام تام(گنگ)- شیمز

ملودیک

چلستا - گسیلوفون – گلوکن شپیل – ناقوس – پیانو

سازهای ملت های مختلف

 

گیتار – آکوردئون – هارمونیکا – ملودیکا – سیمبالوم – سیتار- آئولوس – بالالايکا – بانجو - طبل هاي بونگو – بوگل – چيمبالوم – کلاويکورد – کنسرتينا – کراودر – کرومورن – فيدل – ویول- باس ویول- ويولا داگامبا - ويولن جيبي – ویولادآمور- هارمونيوم -جعبه ي موسيقي– کيتارا –لور – ماندولين – ماراکا – اکارنيا – پان( سيرنکس ) – پاندورا – پومر - ربک – سرپنت – سوزافون – اسپينت –اوکوئل ( اوکه ئل) - زيتر – سيترن – لیر( آلگار ) – سیستروم -   چینگ -  هسوان -  کو -  چونگ -  بیان زونگ- دیزی- شنگ- پی پا(عود دسته کوتاه)- پان کو- پای پان- سان هسین(گیتار چینی)- اره هسین- اره هو- تیتسو- یوش کین -  هیسائو -  اکاتا- زیتا- سارود- نگاسوارام- سارانگی- بین(رودباوینا)- جالاتارانکا- شهنای -  مردانگام -  الس - سلانه .......

 

 

 

 

 

 

 
 
 

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه سوم آبان 1385ساعت 5:50  توسط صبا  |